דפים

09 יולי 2013

אינעל אל באבור אילי ג'מבו

ביקור מבאס בסניף של אל באבור בעכו
מאת אסי
                                                      
בגדול אין הרבה סיבה לכתוב ביקורת צמחונית על מקום של שיפודים. העסק הרי ידוע- יש סלטים, צ'יפס ולפעמים איזו טאבולה. אם זו לא חומוסיה דה לוקס, כנראה שאתה שם בגלל שהלכת עם ההורים לחגוג איזה אירוע. אבל לא כך במקרה של אל באבור, לפחות לא כך קיוויתי.
אותם סלטים, רק זוית אחרת. פשוט, אחרי הטעימות כבר לא היה בא לי לצלם כלום.
אל באבור הראשונה, זו שבאום אל פאחם ,היא מסעדה מופלאה. גם לטבעונים מלאים. כל סלט שם הוא תענוג של עשבי תיבול וטעמים שלא הכרתם לפני כן. בגלל זה הייתי כה נרגש לעצור בעכו לנסות את אל באבור החדשה שנפתחה שם. קוראים לה אל באבור והים, והקטע שלה הוא שיש בה גם מאכלי ים. אותי זה כמובן לא עניין. אני פה בשביל הסלטים. 
שנייה לפני הסלטים- משהו על העיצוב. המיקום נהדר- על החומה של עכו, ממש נושק לקו המים. המקום ענק. ממש בגודל של מיני אולם אירועים, עם שטח נרחב בחוץ ובו כל מה שתייר צריך, וזה אומר, עץ עם נורות כחולות עליו- קריסמס סטייל, אבל העיצוב בפנים סתמי לחלוטין: תקרות גבוהות, נורות כחולות. סטנדרטי, יעיל ,לבן. זה לא באמת מעניין אותי,כי גם אל באבור המקורית אינה שיא היופי. אני כותב את זה רק כי ראיתי ביקורת אחת על המקום שטענה שהעיצוב מרהיב ושתל אביבים מתיימרים יכולים רק ללמוד ממנו. קודם כל, מה היה הצורך בירידה על תל אביבים? ודבר שני, אם ככה אותה כתבת חושבת שמעוצב מקום מרהיב, אז כנראה שהתל אביבים מתיימרים בצדק רב. לא חשוב, למי איכפת הלוק כשכולי נכונות לבלוס סלטים כאילו אני פה גדול מהדרדסים ובדיוק הסתיים יום כיפור.
אכזבה. פשוט אכזבה
ואז הגיעו הסלטים לשולחן. בכמות המרשימה המוכרת - כ-12 צלחות קטנות, ועוד שלוש קצת יותר גדולות עם סלט גרגר נחלים, סלט טאבולה וסלט פאטוש. הראשון להיטעם היה סלט תפוחי אדמה עם תפוחי אדמה מבושלים  בינונית ומתובלים בגרגירי חרדל, קצח, מלח ופלפל. תפוחי האדמה היו מעט קשים מדי, אבל הטעמים הלהיבו. הוצאתי מיד פנקס כדי לתאר את טעמו של כל סלט, והחזרתי אותו מיד לתיק לאחר הסלט השני והשלישי.

לא שלא טעים. הרוב היה בסדר, אבל לא ברמת אל באבור. כרובית בטחינה ללא שום טעם ייחודי  לאף אחד מהמרכיבים, סלט גזר עם טעם של אולם אירועים, חומוס המזכיר חומוס מסעדות מהסופר וסלט גרגר הנחלים שהיה תפל כמו עלה של גרגר נחלים. פוזרו בו, משום מה, גרגרי סויה קלויים שלא הוסיפו דבר. סלט הפאטוש הורכב מסלט רגיל עם המון גבינה בולגרית ששחתה במיצי הסלט ובמקום פיתה קרועה ומטוגנת, שהיא הדבר ההופך סלט לפאטוש, הונחו קרוטונים. ועל זה נשאל W T F?
הסלטים היחידים שעוררו עניין ממשי היו הטורקי והחצילים בטחינה. מצד שני, בשביל חצילים בטחינה לא נוסעים לעכו. גם סלט הטאבולה הגדוש עשבים התחיל טוב, אבל ככל שנברתי בו התגלה מרבץ לימון עצום והחמיצות כילתה כל טעם אחר.

תלולית פירה בשלולית מרק
מכיוון שאני צמחוני, הציעו לי סמבוסק במילוי גבינות וברוטב יוגורט, שהיה טעים מאוד, ופירה ברוטב שהמלצר מילמל שהוא "מרק פטריות". הטעימה הבהירה לי כי ייתכן והמלצר, שהיה מעולה,אגב, גימגם כי לא היה לא נעים. אין עוררין על כך שאבקת מרק פטריות שמוסיפים לה מים ופטריות היא אכן  מרק פטריות, ובכל זאת, מאז בת מצוות בשנות ה-80 אני לא שש לקבל רוטב שכזה על כלום. אגב, אם אני טועה ולא מדובר באבקת מרק פטריות, אלא בציר פטריות  והשקעה, הרי שאני מתנצל ומברך את השף על יכולתו הכימית המרהיבה ליצור ציר בטעם אבקת מרק.
ואגב השף, עם כבודת הסלטים הגיעו לשולחן שתי לאפות. הראשונה, רגילה טעימה ובשרנית, השנייה הגיעה עם רוטב פסטו משובח ופרמז'ן משובח לא פחות. אם היינו במסעדה איטלקית וזו הייתה מנת פתיחה, הייתי נהנה לטבול אותה בשמן זית. אבל באל באבור לא יכולתי לעשות איתה כלום. הפסטו והגבינה לא השתלבו עם אף סלט והלאפה נותרה כנישנוש בפני עצמו. כששאלנו את השף מדוע בחר לשים פסטו על הלאפה הוא ענה "כי זה מגניב". אוכל לא אמור להיות מגניב. אוכל אמור להיות טעים, ותפקידה של לאפה להוות כלי להחזקת שאר הסלטים ולתרום מניחוחות הבצק שלה להעשרת כל דבר המונח עליה. זה שלא יכולתי לעשות זאת, זה לא מגניב.

אז נכון שאולי תטענו שצריך לבוא לאל באבור בעיקר בשביל הבשר - מה שאני לא מסכים וכהוכחה לכו לאל באבור המקורית. הסלטים, התוספות והלאפה הם חלק מחווית האכילה במקום ולמסעדה כ"כ מוכרת אין תירוץ להגיש סלטים כ"כ בנאליים ונטולי ייחוד או טעם.
אל באבור המקורית, והבנתי שגם אחותה ביקנעם, הייתה נהדרת. עכשיו קו המים היפהפה בעכו קיבל משהו שמזכיר מקום של קניונים. ואני מת על עכו. וברור לי שהיא צריכה להרוויח כדי שגם החלקים המוזנחים שלה יוכלו להיות נעימים. אבל ביזבוז של נקודה כה יפה על משהו כה בינוני, זה פשוט מרגיז.

                                       עכו. מגיע לה יותר.

תגובה 1:

  1. מסכים לגמרי עם כל הביקורת הגרועה, ועוד היית עדין ומתחשב: מסכים לגמרי עם כל הביקורות הגרועות: שרות זוועה (הגישו את הסלטים ללא הפיתה שהגיעה רק לאחר 5-10 דקות ("כי עכשיו מכינים אותה" הסביר המלצר) את המנות העיקריות הגישו שתי דקות אחרי הסלטים, כשהערתי על כך למלצר הוא התעצבן ואמר ש"אני הייתי צריך להגיד לו לא להגיש את המנה העיקרית עם הסלטים".
    שום דבר שטעמנו לא היה ראוי לשבח: סלטים בינוניים במקרה הטוב (ויש כמה ממש עלובים) שכולם סובלים מחמיצות יתר, עלי גפן ממולאים עם מרקם של צמיג, וגם בעיקריות קל מאוד "ליפול". לקינוח, מוזיקה מזרחית רועשת בטירוף. ברחנו אחרי העיקרית בלי קפה וקינוח, ובזמן שהמתנו לחשבון התחילו לנקות את השולחן ולהסיר את המפה המלוכלכת מול עיננו לפני שקמנו.
    לסיכום: חוץ מהשם אין שום קשר לאל באבור המקורית, אל תתפתו.

    השבמחק